søndag den 3. april 2011

Awolnation... prøv at had dem!


I've been waiting for this album my whole life. I just didn't know it.

Awol er et millitær term, for "absent without official leave", altså hvis en soldat ikke er på sin post, og muligvis har deserteret. Det er op til den enkelte, hvorfor det så skulle bruges til at kalde et band for Awolnation.

Disse kære gutter, har gjort alt hvad de kunne for at hype dem selv, og hvem ved, de er sikkert store et sted. Bare ikke i vores verden. Hvor er det også ærgeligt, for musikken er pop på den helt rigtige måde, en god blanding af uptempo rock, soul, hip-hop og punk med et vildt poppet udtryk som sagt. Personligt kan jeg ikke lade være med at lytte til det hele tiden. Det på trods af at man kan pointere så mange fejl og mangler i både lyd og lyrik.



Dette er ikke så meget en anmeldelse som en rent ud sagt anbefaling, særligt til dem der oplever at pop er for meget "4 to the floor"/thump thump thump/endnu et hiphouse track med pitbull så er det her altså et friskt pust. Det kommer så sandelig rundt omkring i deres udtryk, ikke mindst takket være den sindsyge vokal fra frontman (se billedet) Aaron Bruno. Bare prøv at hør denne her energiske "in your face" sang "Soul Wars".



Deres eneste plade "Megalithic Symphony" mangler ikke ligefrem højdepunkter. Deres særlige "hit" med strygere og "følsom" vokal "SAIL", det behagelige gospel nummer "All i need" og sidst men ikke mindst albumslukkeren "Knights of Shame", der på sine 14 minutter opsamler Alt, virkelig alt, hvad Awolnation har i ærmet. Gudskelov, så er albummet ikke svært at finde eller høre, for som man nok kan se, så er de ikke blege for at lægge deres musik på tuben. Desværre så har musikken ikke vundet synderligt frem på disse breddegrader, så det skulle undre mig, hvis man kunne finde skiven i butikkerne.

Det er måske kliché at sige at jeg ikke kan bestemme mig for det bedste nummer, så jeg vælger den her. "Jump On My Shoulders" handler om at være ligeglad med alt og bare hoppe på skulderne for at have det fedt, tror jeg. Det er særligt fordi at dette nummer, ligesom flere af de andre, slutter i et helt fantastisk klimaks. Jeg siger bare, prøv at hør den her og se om du kan synes dårligt om Awolnations musik. I'm just sayin'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar