tirsdag den 17. marts 2009

Tilfældigheden findes... IKKE!!


Hvordan er mon dette farverige og kaotiske billede kommet til? med paint? med tusch? niksen biksen. Billedet af de mange kulørte prikker er lavet af ren og skær tilfældighed. 
Mere præcist er det lavet i et geometrisk program kaldet Geometer, som første gang nåede min opmærksomhed gennem skole og lektier. Jeg opdagede hurtigt, at der var meget mere til programmet end blot punkter, linier og cirkler. Denne Software var istand til at vise mig tilfældighed. Før jeg kommer ind på hvordan denne tilfældighed fungerer og hvorfor det kan lave dette billede, så vil jeg hellere vise hvordan det er gået til.

 


Så min Computer har altså hjulpet mig med at genere tilfældighed? Svaret er nej, selvfølgelig kan en pc ikke gøre noget tilfældigt. En pc kan tilgengæld gøre noget så kompliceret at det er umuligt for et menneske at se et konkret mønster, hvilket får programmet Geometer os til at synes, vi har set noget komplet tilfældigt. Jeg ønsker at referere til denne glimrende artikel, af datalog Michael Christensen, for videre uddybning af computerens tilfældige tal. 

Det er skræmmende at vide, at der findes mønstre i de ting vi tror er helt tilfældige og forstyrrende at vi bliver narret. Hvem ved hvor tilfældigheden også er en løgn? Hva' med vores helt egen biologiske computer, hjernen? Er vores tanker i virkeligheden ikke så tilfældige som man kunne have håbet? 

Der er mange spørgsmål at stille i forhold til begreberne "tilfældighed" og "forudsigelighed". Kaos og Determinisme. Lige mens man troede, at ens Ipod valgte tilfældige sange når man trykkede "bland", så viser det sig blot at være et kompliceret system der sørger for at vælge to ikke ens sange efter hinanden. Her ville mere reel tilfældighed sikre sandsynligheden for, at samme sang kunne blive spillet flere gange i træk. Men det gør den ikke!!

Ser man i filmen med prikkerne, vil man også bemærke at en ren tilfældig bevægelse ville sørge for at en prik fortsatte i samme retning, i lang tid. En sand tilfældighed ville kunne vise sig som et mønster, for dernæst at bryde det, mens den falske computer/menneskeskabte tilfældighed er tilfældig blot for tilfældighedens skyld (hvilket gør at prikkerne konstant skifter retning).

tilfældighed og forudsigelighed er to så essentielle ideer, at dette indlæg skal forudsigeligt nok opfølges med tilfældige følger. 

- Buksen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar