søndag den 5. december 2010

5. december - Fjernsyn



Så blev det den 5. december, og det går op for mig at det kan komme til at holde hårdt at skulle skrive noget om noget som helst, der bare er en smule indsigtsfuldt eller noget, der bare på nogen måde er en lille smule interessant, nu hvor sådan en føljeton skal holde helt indtil den 24 december. Dette især, når der ikke er nogen udvikling i mellem afsnittene og den eneste sammenhæng imellem indlæggene er den mere eller mindre obskure julehistorie/sætning.
Man kan sige at dette har givet mig en smule forståelse for julekalendre af svingene kvalitet som eksempelvis "Pyrus alletiders eventyr". Da jeg i går ramt af vinterssygdom, valgte Pyrus over Olsen Banden (ja det fortæller lidt om TV udbuddet en Lørdag aften, hvor man skulle have gået julefrokostamok med resten af klunset) blev jeg således hurtigt overbevist over denne kalenders ringe kvalitet måske især set i forhold til tidligere Pyrus føljetoner. Aftenen fortsatte således på TV2, hvor jeg meget imod min vilje (og ja jeg kunne da have slukket fjernsynet, men gjorde det ikke af frygt for at skulle lave noget konstruktivt) valgte at se et helt afsnit af "så det synger", men for at nedtone de skræmmende realiteter i ovenstående parentetiske indskud, vælger jeg at sige at jeg valgte "Så det synger" ud fra tesen om at tingene næppe kunne blive værre - Jeg havde lige set et forfærdeligt Pyrus afsnit og som det allerværste havde jeg blevet nødt til at melde afbud til julefrokostEN i år. Men altså "så det synger" - en slags fællessang på Bakken, hvor alle sælger ud for pengenes skyld. Dette gælder vel både værten Michael Carøe men også de unge, pæne deltagere med udmærkede sangstemmer, der simpelthen skal være idioter for ikke at vinde min. 25.000 kr (I henhold til gårsdagens indlæg fra undertegnede så er de naturligvis idioter). Vi har altså med et program at gøre, hvor alle sælger ud med det formål at tjene penge og som sidegevinst får TV2 lavet et program til alle over 40 med nogenlunde dårlig smag (ja her gør vi os herrer over god og dårlig smag, fordi jeg kan skrive præcis hvad jeg vil, tak til ytringsfriheden for det), og nå ja så også lige mig denne aften. Disse mennesker kan så stå og synge og klappe med til de fantastiske 80'er klassikkere, TV2 numre, Birthe Kiær og Johnny Reimer. For ikke at blive helt kedelige og få lidt ungdomemmelighed ind smider vi da så også lige lidt Tim C og James Blunt oveni.
Hvad angår sidstnævnte kunstner så blev jeg decideret arrig over den dårlige sangskrivning i hans sang You're Beautiful, da denne optrådte i programmet. Sangen handler om at James Blunt ser en utroligt smuk kvinde i subwayen "I saw an angel.Of that I'm sure.She smiled at me on the subway". Ja ok det er vel fair nok hr. Blunt (Bond!?) har set en smuk kvinde og nu er han forelsket (lidt romantiserende, men bevares) - men der er et problem "
She was with another man" Pis Hvad gør Blunt så, bare rolig han løser det for "But I won't lose no sleep on that,'Cause I've got a plan." Ja hvad gør du Blunt du løber vel over til hende skubber ham den anden mand væk og siger jeg elsker dig (altså til kvinden), og i lever lykkeligt til jeres dages ende. Du gør vel et eller andet sejt, for du har jo en plan!!!! ... ...
"You're beautiful.You're beautiful, it's true." Ja ja ok det har vi forstået, hun er smuk gør nu noget ved det! "
I saw your face in a crowded place,And I don't know what to do,'Cause I'll never be with you." HVAD!? Nej hør nu her du sagde lige at du havde en plan, hvad fanden er det der så: Hun er smuk, men jeg kommer aldrig til at være sammen med hende - undskyld mig hr. Blunt, udover at din sang optræder i et forfærdeligt program, hvad handler den så egentlig om? Ingenting tilsyneladende, du har en plan men det har du ikke!!??. Resten af sangen handler herefter om at hende her kvinden var utroligt smuk (omkvædet bliver gentaget min. 1 mio gange) og ellers at hr. Blunt var "fucking High" - hvad nok også er grunden til den her helt igennem latterlige tekst, hvor vi i bedste Steffen Brandt stil løber tør for ord: "Lalalalala Llalalalala You're beuatiful".
Imidlertid var det det værd at udholde den forfærdlige TV2 aften med Pyrus og "så det synger". For efter regn kommer sol, og efter nat kommer dag. Og efter dette helvede kom Susanne Bier filmen "Elsker dig for evigt". Som med de fleste dogmefilm er der tale om et lidt usandsynligt, og dette er ikke engang ordet, forudsigeligt er det heller ikke, man kan vel sige at der er tale om et typisk dogmehændelseshændelses forløb der resulterer i at den almindelige danske kernefamilie og forestillingen om det perfekte ødelægges, og det er så heller ikke engang rigtigt. Pointen er imidlertid at der var tale om en rigtigt dansk film, det er det nærmeste jeg kan komme på at beskrive det, fordi jeg ikke er filmekspert. Hvad jeg kan konkludere er ihvertfald at der var tale om nogle helt utroligt velspillende skuspillere. Nikoaj Lie Kaas, Sonja Richter som det meget Joachim og Cæcilie forelskede kærestepar, hvor han bliver kørt ned og bliver lam fra halsen og ned, begge er forrygende. Paprika Steen som kvinden Marie der kører Joachim ned, hun er gift med en læge Niels (Mads Mikkelsen), der herefter bliver forelsket i Cæcilie, og herefter bliver det virkelig kompliceret (Ja det er det jeg siger, det er en dansk film, men den var blændende!). Det redede min aften, og afholdt mig fra at se 3 timers udgaven af Gladiator (da den blev vist på TV3 og jævnligt blev afbrudt af reklameblokke). Jeg nåede dog at se slutningen, og her er altså tale om en film der bliver dårligere og mere corny og Hollywoodagtig jo flere gange man ser den!
Så får vi også afsluttet dette med en vægtning af god og dårlig smag, så er man jo velkommen til at modsige de mere eller mindre velovervejede synspunkter.

Men julehistorien:
"Nisserne i udkantsdanmark vågnede op til et smukt sneklædt landskab, og nissefar, der havde en ekstremt rød og gammel nissehue, da han jo var den øverste myndighed i nissefamilien, ganske vidst bortset fra gammelnissen, der havde en endnu rødere hue, samtidig var han anset som en af de vigtigste nisser (altså gammelnissen), fordi han hvert år d. 15 december kl 17.32 siden år 0 havde reddet julemanden fra..."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar