torsdag den 2. december 2010

Musik på billeder - nu igen!


Jamen det da rigtigt, selvom bloggen sænker farten, så findes der stadigvæk flere og flere mageløse videoer til den musik der farer gennem vores øregange. Se det ville jo være ganske fedt, hvis jeg lavede en liste over årets bedste musikvideoer, men sandheden er at der først og fremmest er mange gode og jeg vil med stor sandsynlighed glemme nogle stykker i mængden.

Jeg vil derfor nok bevæge mig i denne omgang lidt rundt i de nyere videoer og dem der akkompagnere den lidt mere indie og undergrundspræget musik. Men først!! en video til et hit der har hærget os i kort tid, et hit der formentlig bliver større og større. Princippet i videoen er meget finurligt med optrædener fra adskillige celebs og kendisser fra det musikalske jetset miljø, og jeg vil med glæde annoncere at ham eller hende, der kan spotte flest af dem vinder en lille præmie, som trækkes fredag. 10 december, svaret skal sendes til jdk-usa@hotmail. så se godt efter her:


Duck Sauce "Barbra Streisand" from Mr Goldbar on Vimeo.

Nej selveste Barbra Streisand viser ikke sin næse i videoen, og så langt så godt. Nu kommer vi til en ypperlig mester i filmkunst, Manden hedder Spike Jonze, og han er en af grundene til at man skal se musikvideoer. Han behandler nemlig mediet med største respekt, når hans billeder og klipning, får sceneriet til at se mere filmisk ud end mange film. Forvirret? jamen så se de videoer han instruerer for bl.a. Fatboy SlimKanye West og R.E.M.

Spike Jonze har også lige lavet en video for Arcade Fire til deres nummer, der også er titel på den nyeste plade The Suburbs. Så se den dog!


Arcade Fire - The Suburbs from David Kabot on Vimeo.

Da jeg sagde at jeg ikke kunne lave en liste over årets bedste videoer, var det løgn, eller det vil sige jeg kan ikke lave en lang liste, for jeg kan kun med 100% sige hvilken musikvideo der er årets bedste.

Jeg har aldrig nogensinde hørt om det norske musikprojekt Torgny, og jeg har slet ikke hørt om norske instruktør Emil Trier. Ganske tilfældigt da jeg lagde mærke til coveret på Torgny's nye album, ville jeg lige prøve at høre lidt af det. Derfor søgte jeg mod smagsprøvernes nirvana Youtube og fandt den første og bedste musikvideo, og hvilken video! Prøv engang og se hvordan en festlig dag kan foregå og skildres fra begyndelse til ende, med sløve og delikate klip der frembringer alle mulige følelser og tanker. "Big Day" er så skøn at jeg lige må se den inden jeg skriver videre... uuha smukke øldrikkende norske jenter, der hopper og springer og bader og danser og ørler og mona-lisa-smiler. Og musikken passer næsten til hvert billede. Det er årets bedste video, og nok også den bedste musikvideo jeg hidtil har set.


Torgny - "Big Day" from TORGNY on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar